9 دي محصول قدرت نرم عاشورا بود
 
بصیرت و جنگ نرم
بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ
سه شنبه 24 اسفند 1389برچسب:9,دی,عاشورا,قدرت,نرم, :: 22:16 ::  نويسنده : مبین اسماعیلی

مهدي عليخاني صدر در سلسله نشستهاي تخصصي بررسي و تبيين حماسه 9 دي در وزارت كشور گفت : براي بررسي و تبيين كارشناسي حادثه عظيم 9دي88، بايد ابتدا نگاهي هرچند گذرا به واقعه جانگداز و درس آموز عاشوراي سال 61هجري داشته باشيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مشاور وزير كشور با تأكيد براينكه "حسين(ع) كشته جنگ نرم شد"،افزود: سلسله حوادثي ظرف نيم قرن از رحلت پيامبر(ص) ما را به حادثه عاشورا مي‌رساند كه در فرآيندي نرم و آرام به وقوع مي پيوندد همانهايي كه در روز غدير بخٍ بخٍ ياعلي مي‌گويند بعدها سقيفه را رقم زدند و اين در يك پارادايم نرم بدون كاربرد خشونت صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: معاويه و امويان نيز در سياست هاي اسلام نماي خود، بر ‌نماز، قرآن و شرعيات به ظاهر تاكيد مي كردند اما در واقع سدّ آگاهي مردم شدند و با شايعه پراكني، جعل احاديث و ... تا سطوح بالاي جامعه را از تعاليم اصولي و اوليه اسلام را استحاله كردند .

عليخاني صدر گفت : مسأله بعدي در مورد عاشورا كه بايد به آن پرداخته شود اين است كه عاشورا كنكور بصيرت بود. كنكور بصيرتي كه دانشجوهاي تكميل ظرفيت هم گرفت. دقيقه آخر هم دانشجو گرفت و هنوز هم دانشجو مي‌گيردكه امثال زهيربن قين تكميل ظرفيت ياران حسين بن علي(ع) بود. اما در اين كنكور بصيرت ما سر فصلهاي بصيرت را هم به خوبي درك مي‌كنيم. بنابراين عاشور كنكور بصيرت بود در سه حوزه بصيرت اخلاقي، بصيرت ديني و بصيرت سياسي
معاون اداره كل سياسي وزارت كشور در ادامه شاخصه اصلي شهداي كربلا را فرمايش عظماي امام علي(ع)؛ "يحملون بصائرهم علي سيوفهم-ياراني ميخواهم كه بصيرتشان را بر شمشيرهايشان حمل كنند" دانست كه در مواجهه با همان كساني كه اميرالمونين علي(ع) خطاب به‌ آنها اعلام كرده بود: يا اشباح الرّجال و لا رجال.

وي افزود: معتقدم آنچه در اين هشت ماه تا نُه دي گذشت شبيه همان حوادث پنجاه واندي سال بعد از رحلت پيامبر(ص) بود، منتهي با سرعت بسيار بيستر .

عليخاني صدر گفت: جالب است آنهايي كه جمع شده بودند در سپاه عمر سعد به تعبير ابن عباس بر پيشاني هايشان پينه هايي شبيه پينه زانو هاي شتر بود و آمده بودند كه قربه الي الله سر حسين بن علي(ع) را جدا كنند و خيلي از اينها روزه داشتند. پس عنصر دين در اينجا هم موجود است و همين است كه حتي زهير ابتدا اشاره مي‌كند شمشير من تا هنگامي در نيام است كه مسلمان در برابر مسلمان ايستاده باشد.

اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد : در حوادث فتنه هم خيلي از آقايان و حتي خواص نيامدند و سكوت كردند چرا كه معتقد بودند نيروهاي انقلاب جلوي هم صف‌آرايي كرده اند و بايد يك طرف كوتاه بيايد مساله بين آنها حل شود .

وي با تأكيد براينكه حسين بن علي(ع) تشنه لبيك بود نه تشنه آب،گفت : تعبير اين لبيك كمك مي كند به تبيين نُه دي و تفسير زيباي سيد حسن نصرالله در آگوست سال 2004 كه لبيك يا حسين(ع) را حضور در ميدان تمام قد، با مال و همسر و فرزند مي داند چارچوب خوبي به دست ما مي دهد.

مهدي عليخاني صدر با طرح اين سوال كه چرا حادثه كربلا تا امروز ماندگار شده و تازه است گفت: راز جاودانگي عاشورا همين بصيرت خواهي و آزمون بصيرتي است كه هر لحظه عاشورا و كربلا در راستاي "كل يوم عاشورا و كل أرض كربلا" برگزار مي‌كند تا برسيد به نُه دي و حتي در آينده .

وي ادامه داد: از اين روست كه گفته اند"اسلام محمدي الحدوث است و حسيني البقاست"، و لذا كربلا ماندگار است چون اسلام حسيني البقاست، چرا كه كل يوم عاشورا و كل أرض كربلاست ، حتي اگر عاشوراي 1400سال بعد باشد .

مشاور وزير كشور افزود: بنايراين معتقدم كه عاشورا محك است، معيار است، فانوس است، همه جا خطش واضح و روشن است، حق و باطل در آن معلوم و آشكار است.

وي با بيان اينكه همچنين در كربلا ما قشر خاكستري نداريم، يا اين‌طرف خط هستند يا آن‌طرف، خاطرنشان كرد: همانطور كه قرآن مي‌فرمايد: يا ايها الذين آمنوا... يا ايها الذين كفروا...؛ يا ايها الذين وسطوا نداريم، يا اين‌طرف ماجرا قرار دارند يا آن‌طرف. و لذا هر جا در برهه هاي سياسي و در تاريخ انقلاب به عاشورا رسيديم حق و باطل معيارش از هم جدا مي‌شد.

عليخاني صدر ادامه داد : اما براي ورود به بحث 9دي تفهيم يك راهبرد استراتژيك ضروري است و آن "إنّ الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاة" است .

وي با طرح اين سوال كه چرا حسين(ع) فانوس و كشتي است؟ گفت: ما در 9دي آثار اين نكته مهم را مي‌بينيم. چرا كه در 9دي مردم سوار بر كشتي شدند و 22 بهمن ماجراي فتنه تمام شد.
عليخاني صدر افزود: اما آيا تا 9دي فانوس نبود؟!، البته "رهبر معظم انقلاب" بارها راه را نشان دادند و حسين وار رفتتند در نماز جمعه و خطاب به فتنه گران با آن كيفيت و وضوح سخن گفتند ولي باز برخي به فضاي مه آلود فتنه دامن زدند تا اينكه عاشورا رسيد و اين فانوس آمد و فضا را روشن كرد و براستي 9دي محصول قدرت نرم عاشورا بود و مولود كربلا چرا كه لبيك يا حسين(ع) بود.

اين كارشناس مسائل سياسي گفت: نكته مهمي كه نبايد از آن غافل شد اين است كه چرا ما يك 9دي بعد از روز قدس نداشتيم؟! بعد از13 آبان نداشتيم؟! و يا بعد از 16 آذر نداشتيم؟! اما بعد از عاشورا داشتيم؟! و رمز حضور مردم در نُه دي چه بود؟

وي ادامه داد : بي شك رمز حماسه بي نظير "هل من ناصر ينصرني" بود.

عليخاني صدر در ادامه نشست تخصصي بررسي و تبيين حماسه 9 دي در وزارت كشور به بررسي حوادث محرم سال گذشته پرداخت و گفت : ما با پروژه‌ايي مواجهه بودم با عنوان "محرم سبز" كه انگاره‌ها و اِلمان هايش هم كاملاً مشهود است. چراكه جريان فتنه پس از شكستهاي پي در پي كه در شعارهاي انحرافي روز قدس و به خيابان كشيدن هوادارانشان در 13 آبان داشتند و يا در ناكامي در تسخير دانشگاهها در 16 آذر با آن مواجه شدند و برنامه اي كه براي هتك حرمت حضرت امام(ره) داشتند نهايتاً به اين نتيجه رسيدند كه محافل و هيئت هاي عزاداري در ماه محرم و صفر بهترين فرصت است .

معاون اداره كل سياسي ادامه داد : سران فتنه معتقد بودند چون وزارت كشور مجوز راهپيمايي به ما نمي‌دهد براي تجمع و راهپيمايي در محرم ديگر مجوز نمي‌خواهد و ما هم كه رنگمان سبز حسيني است و عزاداريم ! و لذا همان موقع در وبلاگهايشان آوردند كه اگر 13 آبان و 16 آذر دو روز زمان داشتيم، اما محرم و صفر دو ماه است و بهترين فرصت است.

وي افزود: در اين برهه اوپوزيسيون خارج نشين و مشخصاً محسن سازگارا تلاش ويژه‌اي براي ترغيب فتنه گران به تجمع و حضور سبز در محرم كردند و آنرا "آكسيون بزرگ مردم در محرم" و "آكسيون شام غريبان" ناميدند ! و تأكيد مي كردند بهترين فرصت است كه با پرچم سبز برويد در هيئت‌ها به خون‌خواهي شهداي فتنه! و لذا يكي از دلايل شكست سناريوي محرم سبز هم همين بود اينها دنبال آكسيونها بودند، رسانه هايشان هم دنبال مي‌كردند و برنامه ريزي مي‌كردند.
عليخاني صدر گفت: در همان زمان با انتشار خبر فوت منتظري و مانور امثال كديور بر اين مساله به عنوان مرگ پدر معنوي جنبش سبز، فرصتي براي شانتاژ در اختيار فتنه گران قرار گرفت. از طرفي مراسم هفتم منتظري مصادف شد با شب عاشورا و روز يازدهم محرم كه دوشنبه بود.

وي خاطرنشان كرد: موسوي، صانعي و بيات زنجاني عزاي عمومي اعلام كردند و مسأله داشت مشكل مي‌شد اما مقام معظم رهبري با آن پيام و مديريتي كه در مسأله منتظري انجام دادند قائله جمع شد.

مشاور وزير كشور در ادامه به بررسي دلايل عدم موفقيت فتنه گران در دهمه اول محرم پرداخت و گفت: مشكل فتنه گران اين بود كه تقليد ناشيانه و به قول مقام معظم رهبري "كاريكاتوري " از تحولات انقلاب اسلامي سال 57 را در دستور كار خود قرار داده بودند.

وي در ادامه اين مطلب افزود: اگر در پيروزي انقلاب اسلامي مناسبت‌هاي مذهبي براي ايجاد انقلاب فرصت‌سازي مي‌كرد، از اين جهت بود كه رهبري انقلاب، فعالان انقلابي و عموم مردم انقلابي به باورهاي مذهبي و ديني ايمان قلبي داشتند و از سر تظاهر و صحنه‌آرايي نبود. در حاليكه كساني مثل مهاجراني و سازگارا كه در زمان اينها روزنامه هايشان در قبال حادثه عظيم عاشورا و شهادت ابا عبدالله الحسين(ع)، آوردند كه ماجراي عاشورا و كشته شدن حسين(ع) و ياران و خانواده‌اش شبيه تراژدي "آنتيگون" و "توماس مور" و "جان پراكتر" و اينهاست !!

وي افزود : سران خارج نشين فتنه اصلاً معتقد بودند و مي گفتند كه كشته شدن حسين بن علي(ع) حاصل تندروي هاي احد و بدر و اينها بوده و اين القائاتي كه در شيعه شده انحرافات شيعه غالي است و اصلاً اينها اعتقادي نداشتند به "اشهد انّك قد اقمت الصّلاة و آتيت الزّكاة و أمرت بالمعروف و نهيت عن المنكر" پس نمي‌توانستند موفق شوند .

اين كارشناس سياسي تأكيد كرد : از طرفي هيئات عزاداري در دست نيروهاي حزب الهي بود و اصولاً فتنه گران جايگاهي در هيئات نداشتند واتفاقاً دهه اول محرم فرصتي شد تا مردم بتوانند در پاي منابر يك بصيرت افزايي كنند. پس اين‌هم جواب نداد تا رسيدند به روز عاشورا.

مهدي عليخاني صدر در ادامه با اشاره به جنايات فتنه گران در عاشوراي سال گذشته گفت : واقعاً تاريخ تكرار مي‌شود و حادثه كربلا تكرار مي‌شود واقعاً شد.

وي افزود: از صبح مي‌ديديد ماشينها بوق ميزدند، ‌هلهله مي‌كردند، ظهرشد و در نماز ظهر عاشوراي عزاداران حسيني (ع) كه در ميدان جمهوري اسلامي اقامه شد اول اطراف نمازگزاران را آتش زدند و بعد سنگ پراكني كردند و ما اين صحنه ها را مي‌ديديم، و بعد از ظهر هم كه خيمه هاي عزاي امام حسين(ع) را آتش زدند. يعني حادثه تكرار شد. يعني باز بايد عاشورا وارد عرصه شود و مرز بين حق و باطل را مشخص كنند !

معاون اداره كل سياسي وزارت كشور در ادامه با اشاره به بيانيه هاي رضا پهلوي، موسوي، كروبي و مجمع روحانيون گفت: متأسفانه سران فتنه پس از حوادث عاشورا نيز به خود نيامدند و سعي كردند با مقايسه نيروي انتظامي با گارد شاهنشاهي و آدرس هاي غلط در كنار سران خارج نشين و سلطنت طلبان از هتاكان حمايت كنند .

عليخاني صدر گفت: جالب است حتي موسوي اغتشاشگران را مردم خداجو معرفي مي كند كه انسان را به ياد اين جمله عمر سعد در بعد از ظهر عاشورا خطاب به لشكريانش مي اندازد كه گفت؛ لشكريان خدا سوار بر اسبانتان شويد و حمله كنيد كه حمله بر حسين بن علي(ع) بشارت بهشت است!!

وي ادامه داد : حادثه عاشورا زواياي تاريك فتنه را روشن كرد. اين روشن شدن و شنيدن هل من ناصر ينصرني، مردم را در فاصله دو روز به يك حادثه عظيم و بي‌نظير كشاند و يك نقطه عطف در تاريخ انقلاب را رقم زد و لذا معتقدم روز 9دي يك رفراندوم در تأييد ولايت فقيه بود.

مشاور وزير كشور افزود: روز 9دي روز همبستگي امام و مردم بود و عمليات ملّيِ نُه دي بود زيرا نقطه عطفي بود تا اصول اوليه انقلاب را تثبيت بكند. فلذا 9 دي فرزند عاشورا بود و مادر 22 بهمن 88. چرا كه از جنس عاشورا بود. اينجاست كه براستي تأكيدي است بر فرمايش حضرت آقا كه فرمودند رويشهاي انقلاب دو برابر شد، 9 دي واقعاً سند گويايي بر رويشهاي دوبرابري انقلاب بود. و حباب توهم را تركاند.

عليخاني صدر در ادامه با اشاره به ويژگي هاي حماسه 9دي گفت: مهمترين وجه 9دي خودجوشي و تكليف محوري اين حركت عظيم است كه به آن ويژگي خاصي بخشيده است .
وي افزود: براي راهپيمايي هايي در اين سطح معمولاً بايد قبلش هماهنگي زيادي بشود. سازمان تبليغات و مجموعه هاي ديگر بيايند برنامه ريزي و اعلام كنند و هيچ تداركي براي نُه دي كسي نديده بود. نه آمبولانس بود نه اتوبوس، مردم حتي بعد از راهپيمايي ساعت ها پياده روي كردند تا به خانه هايشان برسند .

وي ادامه داد : راهپيمايي نُه دي بعد از ظهر يك روز كاري انجام شد در حاليكه راهپيمايي هاي كلان ما معمولاً قبل از ظهر يك روز تعطيل انجام مي شود. نكته ديگر قابل توجه شعارهاي خود جوش و محفلي بود كه مردم مي دادند، چرا كه بلندگوهايي كه تدارك ديده شده بود براي اطراف ميدان امام حسين(ع) جواب مي داد و صدا به همه جا نمي رسيد و هرگروهي يك هيأتي راه انداخته بود و عزاداري مي كرد و شعار مي داد.

اين كارشناس مسائل سياسي گفت: اگرچه حضور مردم مساله را جمع كرد ولي بَدا به حال آنان كه درس نگرفتند و باز با اين بيانيه ها در لشكر عمر سعد ماندند و اينجا ديگر براي مردم خط مشخص شد. پس اين است كه حسين(ع) مصباح الهدي و سفينه النجاه است. واقعاً خيال ما و خيلي هاي ديگر بعد از نُه دي راحت شد. مردم آمدند در كشتي نجات و به واقع پاسخي بود براي "هل من ناصر ينصرني" اباعبدالله الحسين(ع) و اشتباه استراتژيك فتنه گران اين بود كه روي عاشورا هدف گذاري كردند و اگر تحليل مي كردند هيچ وقت اين خبط را نمي كردند.

مشاور وزير كشور در ادامه اين نشست با طرح اين سووال كه دستاوردهاي 9دي چه بود و چرا كشور را واكسينه كرد، گفت: بعد از 9دي "خط حائل بين حق و باطل" پررنگ شد و بعد از اين ديگر معلوم شد كساني كه داعيه همراهي با امام راحل را داشتند و فرزند آقاي فلاني بودند و چه رشادتهايي داشتند كجا رفتند و چه ها كردند واقعاً عاشوراي سال قبل باز كنكور بصيرت شد.

وي افزود: همانوطري كه اشاره كردم در لبيك ياحسن (ع) تو بايد بيايي در معركه، تنها باشي، مردم طردت كنند، حضور داشته باشي يعني خودت باشي اموالت باشد زن و فرزندت باشند درحاليكه ما شاهد بوديم بعضي‌ها در صحنه بودند اما زن و بچه و مالشان جاي ديگري بود.
وي يكي ديگر از دستاوردهاي 9دي را "برملا كردن چهره منافقين و ريشه فتنه" دانست و تأكيد كرد: تا قبل از اين نمي شد براي همه جا انداخت كه مساله انتخابات و دولت و احمدي نژاد نيست و هدف دين شماست.

عليخاني صدر بيان داشت: شما مراجعه كنيد به تاريخ صدر اسلام ابوسفيان تا وقتي اسلام نياورده بود وضعيت مسلمانها روشن بود از زماني كه اسلام آورد مشكل شروع شد و دشمني ها و كارشكني ها رفت پشت پرده. اما 9 دي باعث شد اينها پرده ها را بدرند و بيايند چهرشان را نشان بدهند.

وي در ادامه گفت: كساني مثل ابوالحسن بني‌صدر در گفت‌و‌گو با شبكه راشاتودي با حمايت از آشوبگران روز عاشورا، مي گويد: "اين حركت‌هاي اعتراض‌آميز و آشوب طلبانه اگرچه از ابتدا در اعتراض به نتايج انتخابات 22 خرداد بود اما كل نظام را هدف قرار داده است. "و رمز اتحاد تمامي مخالفان را در ضديت با نظام اسلامي معرفي مي كند !

عليخاني صدر ادامه داد: "شناخت دوست و دشمن خارجي" يكي ديگر از دستاوردهاي حماسه مردمي 9دي است و شما بعد از اين بود كه ديديد چه نقشي ايفا كرد سفارتخانه انگليس و برخي ديگر از سفارتخانه‌ها چه روزنامه هايي چه كشورهايي آمدند پاي اين كار اينها تا قبل از اين كاملاً واضح نبود.

وي همچنين يكي ديگر از دستاوردهاي مهم 9دي را "كاهش اثرگذاري خواص بي بصيرت" دانسته و گفت: خواص و نخبگان براي خودشان يك تعبيري ايجاد كرده بودند، كه ما نخبه ايم، ولي نخبه ايي كه تبديل شده بود به خفته! واينجا معلوم شد نخبه چه تعبيري دارد؟ نخبه كسي است كه توان تحليل واقعي مسائل را دارد، پيش يابي مي كند و براي مردم ارائه تحليل مي كند. نخبه يعني توان تصميم گيرندگي موضع گيرندگي و مسئوليت پذيري. چه كسي بايد واكسينه مي كرد كه حضرت آقا فرمودند، نخبه بايد مي آمد در عرصه در برابر فشارهاي اجتماعي و سياسي، از جهت شكل و محتوا مردم را واكسينه مي كرد. خيلي‌ها كه اين‌جا ماندند ديگر نخبه نبودند و خفته ماندند!

عليخاني صدر در خاتمه نشست تخصصي بررسي و تبيين حماسه 9 دي در وزارت كشور گفت : اما اينكه چرا مهمترين دستاورد 9دي توليد پادتن بود از 9دي براي واكسينه كردن كليت نظام كه اين را حضرت آقا فرمودند و واقعاً بايد مورد تبيين و تحليل قرار بگيرد.

وي تاكيد كرد:بايد يك تحليل ساختاري داشته باشيم و همه پروسه جريان فتنه از ايجاد و تقويت پارلمان خياباني و شورش ، تشديد اغتشاشات و اقدامات ساختارشكنانه عليه نظام اسلامي و برنامه ريزي براي سقوط نظام پس از عاشورا، حمايت از ساختارشكني در روز عاشورا گرفته تا حركت هماهنگ سرويس‌هاي رسانه‌اي، امنيتي و اطلاعاتي كشورهاي غربي كه به فضل الهي، تدبير رهبري و بصيرت ملي ناكام ماندند با ظرافت تبيين شوند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ

سلام و درود بر شما بازدی کننده گرامی عزیزان این وبلاگ چندین آدرس دارد که به آدرس اصلی یعنیbasirat-softear.loxblog.comمنتهی میشود. شما میتوانید با عضویت در سایت مارو کمک کنید!2 دقیقه وقت نمیگیره. امیدوارم که مارو از نظراتتون بی بهره نسازید. ممنون یاعلی مدد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بصیرت و جنگ نرم و آدرس basirat-softwar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 164
بازدید هفته : 191
بازدید ماه : 184
بازدید کل : 218062
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1